Executieve Functies
Wat zijn executieve functies?
Executieve functies zijn vaardigheden die ons helpen om te beslissen op welke activiteiten of taken we onze aandacht richten en welke we kiezen om uit te voeren. Dankzij deze vaardigheden kun je activiteiten plannen en organiseren, je aandacht ergens op gericht houden en de uitvoering van een taak volhouden. Executieve functies stellen je ook in staat om je emoties te reguleren en je gedachten te sturen. Het reguleert je gedrag.
Welke executieve functies zijn er?
- Planning: het vermogen om een plan te bedenken om een doel te bereiken. Het maken van een keuze
- Organisatie: het vermogen om dingen volgens een bepaald systeem te ordenen
- Timemanagement: het vermogen om een tijdsinschatting te maken, je kunnen houden aan een tijdslimiet en deadline. Besef hebben dat tijd belangrijk is.
- Werkgeheugen: vaardigheid om informatie in het geheugen te houden bij het uitvoeren van complexe taken. toepassen wat je eerder hebt geleerd.
- Metacognitie: vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien. Hoe pak je een probleem aan? Zelfmonitoring en zelfevaluatie.
- Reactie-inhibitie: het vermogen om na te denken voor we iets doen. Hierdoor krijg je tijd om de situatie te beoordelen en na te gaan hoe je het beste kan reageren.
- Emotieregulatie: het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren en te sturen.
- Volgehouden aandacht: de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak, ondanks de afleiding, vermoeidheid of verveling.
- Taakinitiatie: het vermogen om zonder problemen aan een taak te beginnen, op tijd en efficiënt.
- Flexibiliteit: de vaardigheid om plannen te herzien bij belemmeringen of tegenslag, bij nieuwe informatie of bij het maken van fouten.
- Doelgericht doorzettingsvermogen: het vermogen om een doel te formuleren, dit te realiseren en door te gaan.
Wat bied ik?
Om erachter te komen welke executieve functies verder ontwikkelt kunnen worden, maak ik gebruik van een vragenlijst. Deze vul ik samen met het kind in. Daarna maken we een overzichtsprofiel van alle executieve functies en komt er een plan van aanpak aan welke vaardigheden we gaan werken en hoe we dit doen.