Plezier in Leren

Training

Mindset
Executieve functies
Leren in het VO
Dyslexie in het VO
Training Mindset

Naar jezelf kijken is belangrijk om een groeimindset te ontwikkelen.

  • Hoe ga je om met tegenslagen?
  • Wat voel en doe je als je iets maar niet onder de knie krijgt?
  • Hoe reageer je op kritiek?
  • Wat doet succes van anderen met je?
  • Hoe zit het met uitdagingen aangaan?
  • Vind je het moeilijk om jezelf te motiveren?
  • Kies je liever de makkelijke weg dan een uitdaging aan te gaan?
  • Geef je snel op bij iets wat niet lukt?
  • Vind je het moeilijk om fouten te maken?
  • Moet je van jezelf alles in één keer goed doen? 

Met de training mindset van het Talentlab kan ik je helpen om een groeimindset te ontwikkelen om het beste uit jezelf te halen. Je krijgt weer plezier in leren!

voor wie: Gericht voor kinderen in de leeftijd van 7-12  jaar. Ik  bied de training aan in groepsverband of individueel.

inhoud: De training bestaat uit 7 bijeenkomsten van 45 minuten.  Je werkt in het werkboek Mindset, we kijken naar je kwaliteiten, ik geef je inzicht in de vaardigheden die je nog kan ontwikkelen en we spelen spellen om het aangaan van uitdagingen te ervaren!

Training executieve functies

Wat zijn executieve functies?

Executieve functies zijn vaardigheden die ons helpen om te beslissen op welke activiteiten of taken we onze aandacht richten en welke we kiezen om uit te voeren. Dankzij deze vaardigheden kun je activiteiten plannen en organiseren, je aandacht ergens op gericht houden en de uitvoering van een taak volhouden. Executieve functies stellen je ook in staat om je emoties te reguleren en je gedachten te sturen. Het reguleert je gedrag.

voor wie: leerlingen op de basisschool en VO

aanbod: individueel of in een groepje

Vanuit het invullen van een vragenlijst maken we een overzichtsproefiel van de executieve functies. Hierdoor hebben we inzicht in de vaardigheden die we kunnen oefenen.

Welke executieve functies zijn er?

  • Planning: het vermogen om een plan te bedenken om een doel te bereiken. Het maken van een keuze
  • Organisatie: het vermogen om dingen volgens een bepaald systeem te ordenen
  • Timemanagement: het vermogen om een tijdsinschatting te maken, je kunnen houden aan een tijdslimiet en deadline. Besef hebben dat tijd belangrijk is.
  • Werkgeheugen: vaardigheid om informatie in het geheugen te houden bij het uitvoeren van complexe taken. toepassen wat je eerder hebt geleerd.
  • Metacognitie: vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien. Hoe pak je een probleem aan? Zelfmonitoring en zelfevaluatie. 
  • Reactie-inhibitie: het vermogen om na te denken voor we iets doen. Hierdoor krijg je tijd om de situatie te beoordelen en na te gaan hoe je het beste kan reageren.
  • Emotieregulatie: het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren en te sturen.
  • Volgehouden aandacht: de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak, ondanks de afleiding, vermoeidheid of verveling.
  • Taakinitiatie: het vermogen om zonder problemen aan een taak te beginnen, op tijd en efficiënt. 
  • Flexibiliteit: de vaardigheid om plannen te herzien bij belemmeringen of tegenslag, bij nieuwe informatie of bij het maken van fouten.
  • Doelgericht doorzettingsvermogen: het vermogen om een doel te formuleren, dit te realiseren en door te gaan.
Leren in het VO

Een praktische workshop voor leerlingen op het VO.

Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het maken van een goede planning voor je leerwerk (en/of maakwerk), het maken van een stappenplan hoe je kan leren per vakgebied, werken met een mindmap en het schrijven van een samenvatting.

aanbod individueel of in een groepje.

Dyslexie in het VO

Heb je dyslexie en kan je wat ondersteuning gebruiken bij het leren?

Tijdens deze workshop leer je vanuit je talenten om te gaan met je dyslexie. Ik bied je handvaten hoe je makkelijker kan leren met je dyslexie.

aanbod individueel of in een groepje.

3-5 bijeenkomsten van 45 min.